„Powierzenie zadań publicznych z zakresu zarządzania środkami finansowymi na rzecz Województwa Podlaskiego w celu realizacji działań związanych z rozwojem województwa podlaskiego, przez Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o."
Data wydania | 2020-03-17 |
---|---|
Tytuł | „Powierzenie zadań publicznych z zakresu zarządzania środkami finansowymi na rzecz Województwa Podlaskiego w celu realizacji działań związanych z rozwojem województwa podlaskiego, przez Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o." |
Typ Zamówienia | Transakcje objęte ustawą Pzp |
NR Zamówienia | BZP.272.15.2020 |
Kategoria | Usługi |
Status Postępowania | Zakończone |
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
I. Nazwa i adres zamawiającego.
Województwo Podlaskie
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
15-888 Białystok
Telefon: (85) 66 54 551
Faks: (85) 66 54 642
Adres strony internetowej: www.przetargi.wrotapodlasia.pl
Adres profilu nabywcy: https://platformazakupowa.pl/pn/wrotapodlasia
e-mail: zamowienia.publiczne@wrotapodlasia.pl
REGON: 050667685
NIP: 542-25-42-016
II. Przedmiot zamówienia i wielkość lub zakres zamówienia.
- Przedmiotem zamówienia jest „Powierzenie zadań publicznych z zakresu zarządzania środkami finansowymi na rzecz Województwa Podlaskiego w celu realizacji działań związanych z rozwojem województwa podlaskiego, przez Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o.".
- Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 1 do Ogłoszenia.
III. Szacunkowa wartość zamówienia.
Szacunkowa wartość zamówienia: 26 767 428,00 zł.
IV. Nazwa i adres wykonawcy, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia.
Podlaski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.
Aleja Józefa Piłsudskiego 75
16-400 Łomża
V. Podstawa prawna i uzasadnienie wyboru trybu udzielenie zamówienia z wolnej ręki.
- Podstawa prawna i uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki:
Zamówienie udzielane jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zamówienie udzielane jest przez zamawiającego - Województwo Podlaskie, osobie prawnej - Podlaskiemu Funduszowi Rozwoju sp. z o.o. Zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami osoby prawnej, oraz ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez Zamawiającego.
Zgodnie z art. 98 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, Zarząd Województwa jest wyłącznym dysponentem środków zwróconych z instrumentów inżynierii finansowej i zapewnia ich ponowne wykorzystanie na cele określone w art. 78 ust. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami. Dodatkowo w art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie województwa., wprost wskazano, że samorząd określa strategię rozwoju województwa uwzględniając w szczególności pobudzanie aktywności gospodarczej, podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Zgodnie z art. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, przez politykę rozwoju rozumie się zespół wzajemnie powiązanych działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej, podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w skali krajowej, regionalnej lub lokalnej. Politykę rozwoju prowadzi między innymi samorząd województwa, na podstawie strategii rozwoju województwa (art. 3 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju).
Zadania województwa, w zakresie prowadzenia polityki rozwoju określa w szczególności, art. 11 ust. 2 pkt 1 - 3 ustawy o samorządzie województwa, który stanowi, że Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych; publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 14 ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
Stosownie do art. 67 ust. 1 pkt 12 PZP możliwe jest udzielenie zamówienia z wolnej ręki przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a PZP, wykonawcy będącemu osobą prawną, jeżeli spełnione są łącznie warunki:
1) zamawiający sprawuje kontrolę nad osobą prawną w sposób określony w art. 67 ust. 1 pkt 12 PZP;
2) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego lub inną osobę prawną kontrolowaną przez zamawiającego;
3) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego.
- Kontrola analogiczna – pierwsza przesłanka
Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o. została powołana jako spółka kapitałowa, w której Województwo Podlaskie posiada większość udziałów w spółce i ma decydujący wpływ na treść uchwał zapadających na zgromadzeniu wspólników. Uprawnienia większościowego wspólnika, Województwa Podlaskiego - Zamawiającego, dotyczą m.in. wyłącznego uprawnienia do określenia celów spółki, wyłącznego prawa zmiany i ustalania treści aktu założycielskiego spółki. Spółka działa przez swoje organy, w szczególności, na podstawie ustawy kodeks spółek handlowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Nadzór właścicielski sprawowany jest przez większościowego wspólnika, którym jest Województwo Podlaskie. Z uwagi na powyższe, Województwo Podlaskie ma decydujący wpływ na najważniejsze aspekty działalności Podlaskiego Funduszu Rozwoju sp. z o.o.
W celu wzmocnienia kontroli analogicznej zmieniona została Umowa spółki. Wprowadzone do aktu powierzenia zmiany ograniczyły, w szczególności autonomię podejmowania decyzji przez Zarząd spółki, wzmocniły kontrolę Rady nadzorczej nad podmiotem, ograniczyły obszar świadczenia usług publicznych. Rada nadzorcza odbywa posiedzenia co najmniej raz w miesiącu i na bieżąco przegląda dokumentację Spółki, w ramach uprawnień wynikających z KSH. Wnioski znajdują odzwierciedlenie w protokołach z posiedzeń Rady nadzorczej, które weryfikowane są przez Nadzór właścicielski.
Kontrola analogiczna jest również sprawowana przez nadzór właścicielski województwa, Radę inwestycyjną oraz Zgromadzenie wspólników, które rozpatruje i zatwierdza sprawozdania organów spółki m.in. sprawozdanie finansowe, sprawozdanie Zarządu z działalności spółki, zatwierdza kierunki rozwoju Spółki i wieloletnie programy działania, zatwierdza regulaminy oraz wydaje zgody dotyczące niektórych spraw Spółki. Województwo ma prawo w szczególności do otrzymywania informacji o wszelkich istotnych zmianach w finansowej i prawnej sytuacji Spółki, w tym wszystkich decyzji dotyczących zmian w rejestrze sądowym, otrzymywania informacji o wynikach przeprowadzonych w Spółce kontroli przez jednostki inne niż komórki Województwa, do przeglądu rekompensaty za świadczenie usług publicznych oraz o postępowaniach sądowych, w których Spółka jest stroną, jak również do otrzymania kopii uchwał oraz protokołów z ważniejszych posiedzeń Rad Nadzorczych.
Dodatkowo Spółka składa do Województwa sprawozdania kwartalne/roczne z prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem nr 5 do zasad nadzoru właścicielskiego oraz przesyła miesięczne sprawozdania finansowe - RZiS i bilans.
W ramach kontroli Prezes Zarządu Spółki ma obowiązek konsultacji spraw istotnych dla Spółki na spotkaniach z Zarządem Województwa, a realizacja umowy związana z udzielaniem poręczeń (a w przyszłości również pożyczek) jest na bieżąco kontrolowana przez Departament Rozwoju Regionalnego UMWP.
Postanowienia dotyczące kontroli sprawowanej nad Spółką zawarte są również w umowie wykonawczej i regulaminie rekompensaty.
Kontrola Województwa będzie obejmowała zatem zarówno ponoszone przez Spółkę koszty, otrzymywane przychody, jak i jakość świadczonych usług, ich zakres oraz wszystkie świadczone przez Spółkę zadania dodatkowe - nie powierzone (pod kątem nie przynoszenia strat, jak również nie przekraczania dozwolonego progu procentowego). Kontrola analogiczna będzie miała zatem charakter kompleksowy i nie będzie się ograniczać wyłącznie do decyzji strategicznych, jednakże obejmować będzie również istotne, indywidualne decyzje związane z zarządzaniem
Spółka nie zostanie otworzona na kapitał zewnętrzny (prywatny).
- Przesłanka przeważającej działalności
Przesłanka wskazana w art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b PZP przewiduje wymóg, aby ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczyło wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego udzielającego zamówienia z wolnej ręki lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę.
Zgodnie z art. 67 ust. 8 pzp, do obliczania procentu działalności, należy uwzględnić średni przychód osiągnięty przez podmiot wewnętrzny lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia.
W związku z powyższym do obliczenia relacji, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b pzp w związku z art. 67 ust. 8 pzp, z przychodów Spółki (przychody netto ze sprzedaży) są odliczane przychody nie wynikające ze sprzedaży usług jak koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki oraz zmiana stanu produktów (brak w ewidencji księgowej Spółki).
Aktualna wartość relacji na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b. pzp, uwzględniająca dane z wykonania przychodów z działalności podstawowej za okres lat 2016-2018 wynosi 94,10%.
Tabela 2: Aktualna wartość wskaźnika na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b pzp
Rok |
Przychody ze sprzedaży Spółki |
Przychody ze sprzedaży - zadania publiczne na rzecz Województwa |
Własna działalność Spółki (poręczenia i pożyczki) |
Relacja pzp |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(2)/(1) |
2016 |
297 815,35 |
280 385,00 |
17 430,35 |
94,15% |
2017 |
315 069,35 |
290 868,98 |
24 200,37 |
92,32% |
2018 |
288 174,46 |
276 614,63 |
11 559,83 |
95,99% |
RAZEM |
901 059,16 |
847 868,61 |
53 190,55 |
94,10% |
Podstawą analizy były zarówno dane finansowe ze sprawozdań finansowych jak i wyliczenia relacji działalności powierzonej (publicznej) dokonane przez zamawiającego (powierzającego).
W odniesieniu do wyliczonego relacji pzp należy zauważyć, iż relacja ta pozostawała spełniona w każdym z ostatnich trzech lat.
Mając na uwadze powyższą analizę zadań Samorządu Województwa wynikających wprost z przepisów prawa oraz treść aktu założycielskiego spółki, należy stwierdzić, że w okresie ostatnich trzech lat obrotowych poprzedzających udzielenie zamówienia, ponad 94% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego.
- Przesłanka braku bezpośredniego jak i pośredniego udziału kapitału prywatnego
W Podlaskim Funduszu Rozwoju sp. z o.o. brak bezpośredniego jak i pośredniego udziału kapitału prywatnego.
Wobec powyższego zostały spełnione wszystkie przesłanki do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 12 PZP.
- Planowany termin realizacji zamówienia i czas trwania umowy
Okres realizacji Umowy rozpoczyna się wraz z datą podpisania Umowy przez Strony. Zakończenie realizacji Umowy: 10 lat od dnia podpisania Umowy przez Strony.
Umowa zostaje zawarta na okres 10 lat z uwagi na specyfikę powierzanych zadań, a w szczególności jest to uzasadnione:
- zdolnościami płatniczymi zamawiającego - przekazywanie środków finansowych przez Zamawiającego będzie się odbywać sukcesywnie, z uwagi na ich zaangażowanie w istniejących umowach pomiędzy Pośrednikami Finansowymi, a Ostatecznymi odbiorcami, które kończą się w różnym okresie, niektóre 31.12. 2021r.;
- długofalowością podejmowanych działań – prawidłowe wykonanie i rozliczenie zadania wymaga aby okres powierzenia był dłuższy niż 4 lata. Realizacja powierzonego zadania składa się z okresu niezbędnego na utworzenie procedury umożliwiającej efektywne zarządzanie i przekazywanie środków finansowych na odpowiednie cele i wybranym w odpowiedniej procedurze Pośrednikom finansowym, okresu budowania portfela Pośredników Finansowych, udzielenia Ostatecznym odbiorcom pożyczki i poręczenia oraz okresu zwrotu środków finansowych ponownie przeznaczonych na określone w Strategii inwestycyjnej zadania;
- oszczędnością kosztów związanych z realizacją zadań i planowanych w pierwszych miesiącach działalności nakładów niezbędnych do dostosowania działalności do specyfiki zamówienia, w celu osiągnięcia najlepszej jakości wykonywanych zadań.
VI. Planowany termin realizacji zamówienia i i czas trwania umowy.
Okres realizacji Umowy rozpoczyna się wraz z datą podpisania Umowy przez Strony. Zakończenie realizacji Umowy: 10 lat od dnia podpisania Umowy przez Strony.
VII. Informacja o terminie i odpowiednio zamieszczeniu lub opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, o której w art. 66 ust. 2, jeżeli zostało zamieszczone lub opublikowane albo informację, że takie ogłoszenie nie zostało zamieszczone lub opublikowane.
Zamawiający informuje, że nie przekazał do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy.
Informacja o udzieniu zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
I. Nazwa i adres zamawiającego.
Województwo Podlaskie
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
15-888 Białystok
Telefon: (85) 66 54 551
Faks: (85) 66 54 642
Adres strony internetowej: www.przetargi.wrotapodlasia.pl
Adres profilu nabywcy: https://platformazakupowa.pl/pn/wrotapodlasia
e-mail: zamowienia.publiczne@wrotapodlasia.pl
REGON: 050667685
NIP: 542-25-42-016
II. Przedmiot zamówienia i wielkość lub zakres zamówienia.
- Przedmiotem zamówienia jest „Powierzenie zadań publicznych z zakresu zarządzania środkami finansowymi na rzecz Województwa Podlaskiego w celu realizacji działań związanych z rozwojem województwa podlaskiego, przez Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o.".
- Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi załącznik nr 1 do Ogłoszenia.
III. Szacunkowa wartość zamówienia.
Szacunkowa wartość zamówienia: 26 767 428,00 zł.
IV. Nazwa i adres wykonawcy, z którym została zawarta umowa.
Podlaski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.
ul. Gen. Sikorskiego 166/1.11
16-400 Łomża
V. Podstawa prawna i uzasadnienie wyboru trybu udzielenie zamówienia z wolnej ręki.
- Podstawa prawna i uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki:
Zamówienie udzielane jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zamówienie udzielane jest przez zamawiającego - Województwo Podlaskie, osobie prawnej - Podlaskiemu Funduszowi Rozwoju sp. z o.o. Zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami osoby prawnej, oraz ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez Zamawiającego.
Zgodnie z art. 98 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, Zarząd Województwa jest wyłącznym dysponentem środków zwróconych z instrumentów inżynierii finansowej i zapewnia ich ponowne wykorzystanie na cele określone w art. 78 ust. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami. Dodatkowo w art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie województwa., wprost wskazano, że samorząd określa strategię rozwoju województwa uwzględniając w szczególności pobudzanie aktywności gospodarczej, podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Zgodnie z art. 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, przez politykę rozwoju rozumie się zespół wzajemnie powiązanych działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju, spójności społeczno-gospodarczej, regionalnej i przestrzennej, podnoszenia konkurencyjności gospodarki oraz tworzenia nowych miejsc pracy w skali krajowej, regionalnej lub lokalnej. Politykę rozwoju prowadzi między innymi samorząd województwa, na podstawie strategii rozwoju województwa (art. 3 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju).
Zadania województwa, w zakresie prowadzenia polityki rozwoju określa w szczególności, art. 11 ust. 2 pkt 1 - 3 ustawy o samorządzie województwa, który stanowi, że Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy, pozyskiwanie i łączenie środków finansowych; publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Zgodnie z art. 14 ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
Stosownie do art. 67 ust. 1 pkt 12 PZP możliwe jest udzielenie zamówienia z wolnej ręki przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a PZP, wykonawcy będącemu osobą prawną, jeżeli spełnione są łącznie warunki:
1) zamawiający sprawuje kontrolę nad osobą prawną w sposób określony w art. 67 ust. 1 pkt 12 PZP;
2) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego lub inną osobę prawną kontrolowaną przez zamawiającego;
3) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego.
- Kontrola analogiczna – pierwsza przesłanka
Podlaski Fundusz Rozwoju sp. z o.o. została powołana jako spółka kapitałowa, w której Województwo Podlaskie posiada większość udziałów w spółce i ma decydujący wpływ na treść uchwał zapadających na zgromadzeniu wspólników. Uprawnienia większościowego wspólnika, Województwa Podlaskiego - Zamawiającego, dotyczą m.in. wyłącznego uprawnienia do określenia celów spółki, wyłącznego prawa zmiany i ustalania treści aktu założycielskiego spółki. Spółka działa przez swoje organy, w szczególności, na podstawie ustawy kodeks spółek handlowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Nadzór właścicielski sprawowany jest przez większościowego wspólnika, którym jest Województwo Podlaskie. Z uwagi na powyższe, Województwo Podlaskie ma decydujący wpływ na najważniejsze aspekty działalności Podlaskiego Funduszu Rozwoju sp. z o.o.
W celu wzmocnienia kontroli analogicznej zmieniona została Umowa spółki. Wprowadzone do aktu powierzenia zmiany ograniczyły, w szczególności autonomię podejmowania decyzji przez Zarząd spółki, wzmocniły kontrolę Rady nadzorczej nad podmiotem, ograniczyły obszar świadczenia usług publicznych. Rada nadzorcza odbywa posiedzenia co najmniej raz w miesiącu i na bieżąco przegląda dokumentację Spółki, w ramach uprawnień wynikających z KSH. Wnioski znajdują odzwierciedlenie w protokołach z posiedzeń Rady nadzorczej, które weryfikowane są przez Nadzór właścicielski.
Kontrola analogiczna jest również sprawowana przez nadzór właścicielski województwa, Radę inwestycyjną oraz Zgromadzenie wspólników, które rozpatruje i zatwierdza sprawozdania organów spółki m.in. sprawozdanie finansowe, sprawozdanie Zarządu z działalności spółki, zatwierdza kierunki rozwoju Spółki i wieloletnie programy działania, zatwierdza regulaminy oraz wydaje zgody dotyczące niektórych spraw Spółki. Województwo ma prawo w szczególności do otrzymywania informacji o wszelkich istotnych zmianach w finansowej i prawnej sytuacji Spółki, w tym wszystkich decyzji dotyczących zmian w rejestrze sądowym, otrzymywania informacji o wynikach przeprowadzonych w Spółce kontroli przez jednostki inne niż komórki Województwa, do przeglądu rekompensaty za świadczenie usług publicznych oraz o postępowaniach sądowych, w których Spółka jest stroną, jak również do otrzymania kopii uchwał oraz protokołów z ważniejszych posiedzeń Rad Nadzorczych.
Dodatkowo Spółka składa do Województwa sprawozdania kwartalne/roczne z prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem nr 5 do zasad nadzoru właścicielskiego oraz przesyła miesięczne sprawozdania finansowe - RZiS i bilans.
W ramach kontroli Prezes Zarządu Spółki ma obowiązek konsultacji spraw istotnych dla Spółki na spotkaniach z Zarządem Województwa, a realizacja umowy związana z udzielaniem poręczeń (a w przyszłości również pożyczek) jest na bieżąco kontrolowana przez Departament Rozwoju Regionalnego UMWP.
Postanowienia dotyczące kontroli sprawowanej nad Spółką zawarte są również w umowie wykonawczej i regulaminie rekompensaty.
Kontrola Województwa będzie obejmowała zatem zarówno ponoszone przez Spółkę koszty, otrzymywane przychody, jak i jakość świadczonych usług, ich zakres oraz wszystkie świadczone przez Spółkę zadania dodatkowe - nie powierzone (pod kątem nie przynoszenia strat, jak również nie przekraczania dozwolonego progu procentowego). Kontrola analogiczna będzie miała zatem charakter kompleksowy i nie będzie się ograniczać wyłącznie do decyzji strategicznych, jednakże obejmować będzie również istotne, indywidualne decyzje związane z zarządzaniem
Spółka nie zostanie otworzona na kapitał zewnętrzny (prywatny).
- Przesłanka przeważającej działalności
Przesłanka wskazana w art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b PZP przewiduje wymóg, aby ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczyło wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego udzielającego zamówienia z wolnej ręki lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę.
Zgodnie z art. 67 ust. 8 pzp, do obliczania procentu działalności, należy uwzględnić średni przychód osiągnięty przez podmiot wewnętrzny lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia.
W związku z powyższym do obliczenia relacji, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b pzp w związku z art. 67 ust. 8 pzp, z przychodów Spółki (przychody netto ze sprzedaży) są odliczane przychody nie wynikające ze sprzedaży usług jak koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki oraz zmiana stanu produktów (brak w ewidencji księgowej Spółki).
Aktualna wartość relacji na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b. pzp, uwzględniająca dane z wykonania przychodów z działalności podstawowej za okres lat 2016-2018 wynosi 94,10%.
Tabela 2: Aktualna wartość wskaźnika na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b pzp
Rok |
Przychody ze sprzedaży Spółki |
Przychody ze sprzedaży - zadania publiczne na rzecz Województwa |
Własna działalność Spółki (poręczenia i pożyczki) |
Relacja pzp |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(2)/(1) |
2016 |
297 815,35 |
280 385,00 |
17 430,35 |
94,15% |
2017 |
315 069,35 |
290 868,98 |
24 200,37 |
92,32% |
2018 |
288 174,46 |
276 614,63 |
11 559,83 |
95,99% |
RAZEM |
901 059,16 |
847 868,61 |
53 190,55 |
94,10% |
Podstawą analizy były zarówno dane finansowe ze sprawozdań finansowych jak i wyliczenia relacji działalności powierzonej (publicznej) dokonane przez zamawiającego (powierzającego).
W odniesieniu do wyliczonego relacji pzp należy zauważyć, iż relacja ta pozostawała spełniona w każdym z ostatnich trzech lat.
Mając na uwadze powyższą analizę zadań Samorządu Województwa wynikających wprost z przepisów prawa oraz treść aktu założycielskiego spółki, należy stwierdzić, że w okresie ostatnich trzech lat obrotowych poprzedzających udzielenie zamówienia, ponad 94% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego.
- Przesłanka braku bezpośredniego jak i pośredniego udziału kapitału prywatnego
W Podlaskim Funduszu Rozwoju sp. z o.o. brak bezpośredniego jak i pośredniego udziału kapitału prywatnego.
Wobec powyższego zostały spełnione wszystkie przesłanki do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 12 PZP.
- Planowany termin realizacji zamówienia i czas trwania umowy
Okres realizacji Umowy rozpoczyna się wraz z datą podpisania Umowy przez Strony. Zakończenie realizacji Umowy: 10 lat od dnia podpisania Umowy przez Strony.
Umowa zostaje zawarta na okres 10 lat z uwagi na specyfikę powierzanych zadań, a w szczególności jest to uzasadnione:
- zdolnościami płatniczymi zamawiającego - przekazywanie środków finansowych przez Zamawiającego będzie się odbywać sukcesywnie, z uwagi na ich zaangażowanie w istniejących umowach pomiędzy Pośrednikami Finansowymi, a Ostatecznymi odbiorcami, które kończą się w różnym okresie, niektóre 31.12. 2021r.;
- długofalowością podejmowanych działań – prawidłowe wykonanie i rozliczenie zadania wymaga aby okres powierzenia był dłuższy niż 4 lata. Realizacja powierzonego zadania składa się z okresu niezbędnego na utworzenie procedury umożliwiającej efektywne zarządzanie i przekazywanie środków finansowych na odpowiednie cele i wybranym w odpowiedniej procedurze Pośrednikom finansowym, okresu budowania portfela Pośredników Finansowych, udzielenia Ostatecznym odbiorcom pożyczki i poręczenia oraz okresu zwrotu środków finansowych ponownie przeznaczonych na określone w Strategii inwestycyjnej zadania;
- oszczędnością kosztów związanych z realizacją zadań i planowanych w pierwszych miesiącach działalności nakładów niezbędnych do dostosowania działalności do specyfiki zamówienia, w celu osiągnięcia najlepszej jakości wykonywanych zadań.
VI. Termin realizacji zamówienia i i czas trwania umowy.
Okres realizacji Umowy rozpoczyna się wraz z datą podpisania Umowy przez Strony tj. 02 kwietnia 2020 r. . Zakończenie realizacji Umowy: 10 lat od dnia podpisania Umowy przez Strony.
VII. Informacja o terminie i odpowiednio zamieszczeniu lub opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, o której w art. 66 ust. 2, jeżeli zostało zamieszczone lub opublikowane albo informację, że takie ogłoszenie nie zostało zamieszczone lub opublikowane.
Zamawiający informuje, że nie przekazał do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy.
VII. Informacja o terminie i i miejscu zamieszczenia lub opublikowania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 95 ust. 1 i 2 Pzp.
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia publicznego zostało opublikowane w Suplemencie do Dziennika Udzędowego Unii Europejskiej pod nr 2020/S 070-167153.
Metryka strony